Miért a WELL Building Standard™ lesz az új mérce?
A koronavírus-járvány sok kérdést felvet az irodaházak újranyitásával kapcsolatban. A HuGBC WELL munkacsoportja speciális webinárium-sorozatot indított a felmerülő kockázatok minimalizálására. A meghívott szakértők azt járják körbe, hogy az újra megnyitott épület és a környezet milyen hatással van a szervezetünkre.
Vajon szívesen térnénk-e vissza ugyanabba a munkakörnyezetbe, ahol a járványt megelőzően dolgoztunk? Jelent-e a munkahelyünk potenciális veszélyt az egészségünkre nézve? Mit tehetünk, hogy kollégáink biztonságban érezzék magukat az irodában is?
A WELL Building StandardTM olyan új minősítési rendszer, amely az emberi egészséget helyezi a minősítés fókuszába. A minősítés megszerzéséhez az épületnek tíz témakörben kell 23 minimum követelményt teljesítenie, és közel 200 egészséget támogató megoldásból, minősítési szinttől függően, 50-100 megoldást választania. A WELL Standard témaköreit orvosok és mérnökök fejlesztették 6 éven át. Végül az alábbi témaköröket tartották az emberi egészségre legnagyobb hatással bíró területeknek: levegőminőség, víz, táplálék, megvilágítás, fizikai aktivitás, hőkomfort, akusztika, anyaghasználat, szellemi környezet és közösség. A WELL Standard rugalmas keretrendszer, melyben innovációkat is el lehet fogadtatni, és váratlan helyzetek – pl. egy járvány – megoldásai gyorsan integrálhatók.
Az első alkalom előadója, a Los Angeles-ben élő Joseph Marfi a fenntarthatóság és a wellbeing területén a legmagasabb fokú jogosultságokkal rendelkezik: LEED Fellow, GGP, WELL AP & Faculty, aki nemrég csatlakozott a WELL világszervezet COVID-19 munkacsoportjához. A szakember a következő kérdésekre adott választ.
Milyen utóhatásokkal számolhatunk a járvány árnyékában?
A járványnak származástól függetlenül ugyanolyan célcsoportot jelentünk, tehát bizonyos mértékig mindenki a világon ugyanazzal a helyzettel néz szembe. A szituációt nehezíti, hogy nem áll rendelkezésre használható szakmai tapasztalat a vírus hatékony kezeléséhez.
Egy komolyabb mértékű termelési kieséssel már most kalkulálhatunk, emellett pedig a munkanélküliség tekintetében is történelmi jelentőségű adatokat láthatunk. Akár 25-50%-os bevételkieséssel kell számolni egyes ágazatokban úgy, hogy még csak a kezdeti prognózis áll rendelkezésre.
Mindezek mellett most mindenki egy egészségesebb életmód fenntartására koncentrál. Ennek fényében a WELL Standard fontos szerepet tölthet be a mindennapjainkban.
Milyen irodába térhetünk vissza, és mikor?
A járvány akkor fog véget érni, amikor mindenki átesett már a fertőzésen, vagy az elkészült vakcina nagy mennyiségben elérhetővé válik. Az egybehangzó orvosi prognózis szerint nagyjából egy évnyi átmeneti időszakra számíthatunk.
Ennek fényében előtérbe kerülhet a Gensler koncepció, az új munkahely fogalma. E szerint a munkatársak távolabb foglalnak helyet egymástól, csökkentik a megosztott munkahelyek és eszközök számát és a munkavállalók első kérdése az lesz, hogy kicserélték-e a légszűrőt, illetve milyen egyéb intézkedéseket tettek az épület vírusmentesítésére? Ennek megválaszolására érdemes felkészülni.
Épületüzemeltetési stratégiák közül érdemes az ASHRAE (American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers) két ajánlását követni: a járvány ideje alatt ne csökkentsük az épületekben a légcserét és szabályozzuk a relatív páratartalmat. A járvány ideje alatt ajánlott a használtlevegő visszakeverést szüneteltetni, az energetikai veszteségek árán is. A frisslevegő-befúvást 100% friss levegővel és meghosszabbított üzemidővel érdemes végezni.
Fontos szerep hárulhat a WELL minősítésre pályázó épületekben a javasolt levegősterilizáló gépészeti megoldásokra. Egyaránt indokolt lehet az aktív szénnel kezelt légszűrők használata, a germicid lámpás (UVGI) fénycsövek alkalmazása, vagy az áthidaló megoldásnak számító gyorsan beépíthető UVGI adaptációk bevetése.
Előnyben vannak azok az épületek, ahol csak frisslevegő-bevezetés van, az úgy nevezett Direkt Ventilációs (DOAS) rendszerek. Ilyenkor a belső légtérben elhelyezett kis méretű kompakt berendezésekkel megoldható a levegő tisztítása és csírátlanítása. Jó alkalom az esszenciális karbantartási munkálatok elvégzésére az az időszak, amíg az épületek szinte üresek.
Elképzelhető-e vállalati oldalról a tartós home office biztosítása?
Az utazáson megtakarított idő, a tömegközlekedés vagy az autózás nélküli alacsonyabb stressz-szint, illetve a jobb közérzet és egészség pozitív hatást gyakorolhat a teljesítőképességre. Ugyanakkor munkáltatói szempontból ez valójában etikai kérdés.
„Vajon a dolgozó visszaél-e a belé fektetett bizalommal?” Persze a kérdést akár egy másik kérdéssel is megválaszolhatjuk: „Miért vesz fel a vállalat olyan embert, akiben nem bízik”?
Miért a WELL Building StandardTM lesz az új mérce?
A mi életünkben soha nem volt példa arra, hogy abszolút bizonytalanságot érezzünk a jövőre nézve.
A WELL Building StandardTM kizárólagos tárgya az ember, a dolgozó. Minden eleme az egészségre, jobb erőnlétre és a kognitív kapacitásunk növelésére koncentrál. A WELL témakörök pozitív megoldásokat javasolnak, hogy mindannyian meg tudjuk tartani mentális egészségünket. A vállalati vezetőknek és HR szakembereknek szinte kész forgatókönyvet kínál, amiből sokat meríthetnek. Külön kiemelendő a MIND (szellemi kapacitás, gondolkodásmód) koncepció, ami a mentális témákkal és munkahelyi stresszhatás-csökkentés pszichológiájával foglalkozik.
Szerzők: HuGBC, Kurucz Regina WELL AP
A WELL Kanapé webinárium sorozat további előadásairól itt tájékozódhat.
A webináriumon további kérdés-válaszait a letölthető PDF dokumentumban találja.
Letölthető dokumentumok: